måndag 18 april 2011

Nu e jag klar

med påskpyntet på den inglasade altanen.

Där ska vi vara på påskafton.


Tog ett foto utifrån i solstolen.

Ser att högen till påskelden växer för var dag nere på ängen.

När jag var liten hade jag aldrig sett en majbrasa då vi har påskeld

i denna delen av Svedala.

Som barn hade vi operation dörrknackning o de visste alla

 så folk hade burit ut allt brännbart skräp i trädgården

o vi släpa o bar till påskelden hela påsklovet.

Överst ställde vi alltid en gammal fåtölj o fyllde gamla kläder

med gräs som skulle föreställa den onda

HÄXAN!!!!!

långfredags natten vaktade vi så att inte grannbyns ungar skulle komma o tända på.

Härliga Minnen!

FIA.

13 kommentarer:

  1. vad fint det blev med påskpyntet
    jag var van vid majbrasa som barn men nu bor vi här där det är påskbrasor istället, vilka härliga minnen du har
    Sv: det ör nog mer för att få en blodsockerkurva och se om man går mycket upp och ner och kunna justera det
    kramar

    SvaraRadera
  2. Ha ha jag läste SKÄRT OSEN....fast det skall väl vara skär tosen.....

    Fina minnen, ho oss var det Valborgs mässobål. Trevlig seder båda två!
    Ha en go kväll!
    ------Kramkram

    SvaraRadera
  3. trevligt det låter påsk för mig har aldrig varit så högtidligt men lite fjädrar o sill ägg osv blir det klart...ha en skön kväll kram

    SvaraRadera
  4. Påsk är mysigt!!
    Ha det bäst

    SvaraRadera
  5. Åhh, nu fick jag nostalgi! Vi hade majbrasa och dagarna innan åkte vi barn runt i byn med häst och vagn och samlade in det som skulle eldas. Det var supermysigt! Vi vaktade inte brasan innan (låååångt till nästa by, ingen risk att någon tände den i förväg) men vi var och rotade i leran runt brasan dagen efter för att hitta smällare som inte exploderat ;-)

    SvaraRadera
  6. hej fialia !!

    oj vad spännande och roligt ! så vill jag också göra ! häxor och allt ! men vad vacker din påskpyntat fönster är !!

    hälsningar marilena ! kram...

    SvaraRadera
  7. När jag bodde på Styrsö så hade dom påskeldar.
    Härligt fönster.
    Sv: Tack finaste du för den fina kommentaren inne hos mig.
    Tyvärr så gick det inte så bra idag men vi får hoppas att dom ordnar det ändå.
    Kramar du fina / Jane

    SvaraRadera
  8. Haha, härliga minnen! Kram

    SvaraRadera
  9. Du har det så himla fint i fönstret.
    Valbogsmässoeld har det alltid varit här och jag minns som liten hur man kastade stenkulor in i elden så dom sprack.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Önskar dig en skön tisdag kram

    SvaraRadera
  11. Oj vilket härligt fönster.
    Härligt med påsk.
    Kram
    Viveka

    SvaraRadera
  12. Vad fiiint du grejat vännen!!! HOPPAS få se det live... Kramar

    SvaraRadera