onsdag 30 mars 2011

Lellelördag (lillelördag)

e de i dag.



Lillördag är en svensk benämning för den vardag som anses vare lite festligare och då man till

exempel äter godis/snacks, en finare middag eller går på restaurang, dans eller bio. Ordet kommer

ifrån piglördag, vilken inföll på onsdagar, det var då pigan enligt traditionen hade ledigt eftersom

hon inte fick vara ledig på den riktiga lördagen.



Jag e oxå ledig resten av dagen o ska ut o äta med sonen i eftermiddag.


Ha en alldeles förträfflig onsdag.

Fia.

5 kommentarer:

  1. Trårskontroll????

    HA det så trevlig med grabben!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. hej fialia !!

    ja idag är det lilla lördag också i finland, och det betyder en bastukväll för finländare, och också till oss, hehehe...!

    fast ikväll är jag ensam hemma och imorgon kväll
    också, men det är ju bara skönt att få vara ensamn och för sig själv ibland...så nu tänker jag ta hand om mig, för det är jag värd, säger tv-reklamen, fniss, fniss...

    hälsningar och kramar...marilena !

    SvaraRadera
  3. Själv fick jag gå hem med feber.... Inte mycket lillördag för mig....

    SvaraRadera
  4. Hej...
    Pust... var det nödvändigt att byta blogg...(hihi)
    F-n om det inte fungerar nu...

    Kram
    Viveka

    SvaraRadera
  5. Hoppas att ni får en underbar middag ihop.
    Kramar i massor igen / Jane

    SvaraRadera