fredag 22 februari 2013

Visselön

kan man läsa om la Gomera.

Ett gammalt "språk" som hedarna använde sig utav när de kommunicerade,

visslade till varandra i bergen.



Heter: Silbo Gomero eller el silbo.

Numera är det obligatoriskt i skolorna för att det inte ska glömmas bort.

I går hade vi sol där vi bor hela dagen, så skönt!

där sitter jag, till höger.

utsikten nedanför (bakom mig) är en bananplantage.

På kvällarna hör vi "kvackafoni" därifrån,

hundratals grodor.

Satt på altanen hela kvällen i går alldeles vindstilla var det.

Hörde bara havets vågor mot land o grodorna.

FiA.












8 kommentarer:

  1. vad bra att de lär ut det i skolorna, sådant för inte glömmas bort
    kramar

    SvaraRadera
  2. Åh så fint och mysigt ni har det! Ja, jag minns också att de pratade om La Gomera som visselön.
    Va härligt att ni har lite sol på er sida av ön också :)

    SvaraRadera
  3. he he ja då kunde jag varit där, jag är bra på att vissla :) men va mysigt vi har aldrig varit iväg denna tiden på året men gud va mysigt det skulle vara att slippa kylan ...tack för att du delar med dig av din semester Fialia kramen

    SvaraRadera
  4. Hör ni några som visslar till varandra?

    SvaraRadera
  5. Å´så härligt! Här är det kallt, svinkallt men solens strålar börjar att kännas l-i-t-e varma...Kramiz

    SvaraRadera
  6. jaha där visslade man och här uppe i norr ägnade man sig åt kulning... Tror att jag föredrar grodor

    SvaraRadera
  7. Å så trevligt Ni har det...
    Å jag skall på musical i eftermiddag.
    Kramis
    Viveka

    SvaraRadera
  8. Ååååh vad skönt ni har det!!

    SvaraRadera